12 اشتباه در طراحی لوگو :

رفع اشتباهات در طراحی لوگو یا آرم و نشان تجاری از اولین و ساده ترین راهها برای موفقیت و شناخت یک برند، شرکت و کمپانی است، به همان اندازه که خلاقیت و جذابیت در طراحی یک لوگوی منحصر به فرد سبب رشد تجاری، تبلیغات هدفمند و شناخت بیشتر بازار کسب و کارتان می شود به همان اندازه ضعف و ناپایداری در طراحی لوگو ، عامل شکست و آسیب رسانی به تجارتتان می گردد. برای درک بهتر این مطلب بهتر است به تعدادی از لوگوهایی که این موارد در آنها رعایت شده نگاهی بیاندازیم.

1- فونت نامناسب و تعدد فونت :

انتخاب فونت و لوگو تایپ در طراحی لوگوی حرفه ای بسیار حائز اهمیت است به دلیل اینکه قرار است تصویر نهایی مورد نظر شما پیامی خاص را بیان کند . این تصویر باید تا حد ممکن ساده باشد و برای این اتفاق باید تمامی جنبه های طراحی تا چاپ را در نظر گرفت . از فونت های زیاد و متنوع  استفاده نکنید ( حداکثر از 2 فونت استفاده کنید )، از فونت های قابل پیش بینی و پیشفرض و همچنین نازک استفاده نکنید. از فاصله ها و اندازه های مناسب استفاده کنید و مطمئن شوید فونت های مناسب را برای پروژه مورد نظر انتخاب کرده اید و پیشنهاد میکنیم اگر ایجاد تغییرات در فونت به زیباتر و مفهومی شدن لوگویتان کمک میکند حتما از این تکنیک استفاده کنید.

دوازده اشتباه در طراحی لوگو

لوگو EasySpeedy: به این نکته توجه کنید که چگونه این لوگو تنها از یک خانواده قلم یا فونت بهره می برند اما با سبکی متفاوت استفاده می کند. فرم حروف کج سرعت را منتقل می کنند در حالی که حروف درشت بر سهولت سرویس تأکید دارند.

2- انتخاب فونت و نوشتارضعیف

همانطور که در بالا اشاره شد هنگام طراحی یک آرم ، قلم مناسب میتواند آرم را به یادماندنی کند، غالبا برای انتخاب قلم یا همان فونت مناسب زمان زیادی لازم است و نباید عجله کرد ، وقت خود را صرف تحقیق در مورد فونت های مختلف کنید و هر کدام از فونت ها را روی لوگوی خود امتحان کنید تا ببینید کدام با لوگوی شما همنشینی بهتری دارد و حتما به این نکته توجه کنید که فونت لوگوی شما چطور میتواند به هویت برند شما کمک کند .

دوازده اشتباه در طراحی لوگو

لوگو Emotive Analytics: اکثر قلم ها دارای شخصیت منحصر به فرد خود هستند و هر کدام در یک محدوده خاص مورد استفاده قرار می گیرند ، بنابراین شما باید “شخصیت قلم” مناسب را برای شغل موجود انتخاب کنید. قلم انتخاب شده در این آرم بسیار جدی تر از مثلاً قلم دستی است که ویژگی های بسیار متفاوتی را منتقل می کند. در اینجا لازم میدانم توضیح کوچکی بدهم. در طراحی لوگو و آرمهای خارج از ایران بیشتر روی مفهومی بودن و المان گرافیکی لوگو توجه میکنند در صورتی که ما طراحان ایرانی به دلیل نازیبایی نوشتار فارسی در مقابل انگلیسی مجبور هستیم فونت و نوشتار لوگو و برند را به طور کل خودمان طراحی کنیم و به آن حالت گرافیکی بدهیم تا در نهایت یک لوگوتایپ خلق کنیم و به همین دلیل در بسیاری از لوگوها اولین اصل یک نوشتار که همانا خوانا بودنش است از دستمان در میرود و کار را آنقدر گرافیکی میکنیم که تنها طراح قادر به خواندن نام لوگو می باشد و این یک شکست بزرگ در طراحی لوگو شرکت و برند شما است.

3- بسیار پیچیده و غیر انتزاعی نباشد

هر چه آرم ساده تر باشد ، به یادماندنی تر است زیرا، حافظه ما تصاویر ساده تر را راحت تر به خاطر می سپارد ، با این وجود باید آرمی بسازید که در عین سادگی منحصر به فرد باشد ، این خاصیت باعث میشود که لوگوها در هر سایزی چه یک تمبر و چه بیلبورد 10 متری کاربرد داشته باشد ، دقت کنید که آرم تان را غیر انتزاعی نکنید.

12 اشتباه در طراحی لوگو.

4- عدم تکیه بر جلوه های ویژه یا رنگ

اگر طرحی برای اینکه تبدبل به یک لوگوی قدرتمند شود به رنگ و جلوه های ویژه وابسته باشد، طرحی حرفه ای نیست ، برای رسیدن به این موضوع ابتدا از رنگ های سیاه و سفید استفاده نمایید سپس به آن رنگ بدهید چنین حرکتی به شما این امکان را میدهد تا بتوانید بیشتر روی شکل و مفهوم طرح تمرکز کنید
. برای براق کردن آرم ها از سایه های قطره ای ، نقش برجسته استفاده ننمایید ، یک لوگو قوی و خوب به خودی خود ماندگار خواهد شد ، شما میتوانید برای اطمینان از عملگرد لوگوتان در مقیاس رنگی یا خاکستری ، انواع مختلفی از آن ایجاد کنید .

نکات مهم در طراحی لوگوی

Opus Grex: اگرچه این آرم دارای شیب و رنگ است ، اما اگر این جلوه ها را از بین ببریم هنوز فرم قوی دارد.

5- استفاده نکردن از تصاویر پیکسلی

در طراحی لوگو به هیچ عنوان از نرم افزارهای پیکسلی و به اصطلاح بیت مپ مانند فتوشاپ استفاده نکنید ، به دلیل اینکه تصاویر پیکسلی دارای محدودیت سایز درهنگام طراحی هستند و به جای آن توصیه میشود از نرم افزارهایی مانند :
Adobe Illustrator یا Corel Draw استفاده شود ، به این دلیل که خروجی این 2 نرم افزار بر اساس گرافیک برداری است که از مختصات ریاضی برای محاسبه نقاط ایجاد شده و تصاویر طراحی شده بهره میبرد و محدودیت سایز معنایی ندارد.

بهترین فرمت طراحی لوگو

 

6- استفاده بی جا از مونوگرام

یکی از اشتباهاتی که در طراحی لوگوی آماتورها رایج است تلاش برای ایجاد یک مونوگرام در ابتدای طراحی لوگوی آن شرکت است ، اگرچه به صورت یک راه حل هوشمند به نظر میرسد اما انتقال پیام مورد نظر با نام های اولیه شرکت دشوار است زیرا شرکت هنوز شناخته شده نیست . مگر اینکه راه حلی خلاق و به یادماندنی ایجاد کنید که منعکس کننده اهداف شرکت باشد ، همچنین سعی نکنید نام تجاری شرکت نوپا را به اختصار بنویسید اگر لوگوی شرکت های hp ، GM ، IBM و …  را به اختصار میبینید به دلیل تلاش و قرارگرفتن در معرض مشکلات و قابل تشخیص برای مخاطبان است و بعد از سالها به اختصار درآمده اند .

طراحی مونوگرام لوگو7- استفاده از کلیشه های بصری :

مطمئنا اولین ایده ای که به ذهن یک فرد میرسد مثل لامپ های روشنایی ، حباب گفتار و … هستند که باید کنار گذاشته شوند و به این فکر کنید که چگونه طرح شما منحصر به فرد خواهد بود ؟ از کلیشه های تصویری بپرهیزید تا به یک ایده و طرح اصلی برسید .

کلیشه های تصویری در لوگو

Just Creative Design: در نگاه اول یک مداد سه تکه شاید معنا و مفهوم خهصی در بر نداشته باشد اما برای یک طراح ایده پرداز به تنهایی یک ایده کلیشه ای ناب است. با این حال ، اگر از یک کلیشه به روشی خلاقانه و منحصر به فرد استفاده کنید ، آرم شما بسیار به یاد ماندنی خواهد شد. به آرم شخصی من نگاهی بیندازید ، آیا تا به حال متوجه مخفی بودن J ، C و D شده اید؟

8- طراحی کپی یا سرقت طراحی

خیلی متاسفم که این را میگویم اما این روزها روشی رایج  در میان برخی به اصطلاح طراحان شده است که طراح ایده ای را می پسندد و رنگ و کلمه آن را تغییر میدهد و آن را زائیده ذهن خلاق خودش مینامد ، این کار نه تنها غیر اخلاقی است بلکه غیر قانونی و کاملا غیر حرفه ای است زیرا دیر یا زود مخاطبان در فضای مجازی مشابه همان لوگو را مشاهده خواهند کرد. اما در اینجا یک پرانتز باید باز کرد، کپی کاری عملی غیر اخلاقی می باشد اما، ایده برداری و اعمال تغییرات خلاقانه روی یک لوگو به نحوی که مشابهت در نگاه اول مشخص نباشد، رفتاری عرف در جامعه طراحان بوده و هست. اما در کل قضاوت را به مردم عام باید سپرد.

لوگوهای کپی

9- دخالت پیش از حد مشتری :

مشتری برای ارائه یک طرح به شما به عنوان یک طراح حرفه ای میبیند و هزینه پرداخت میکند بنابراین شما باید مشتری را به بهترین راه حل ممکن سوق دهید . بهترین راه حل تخصص شماست نه اینکه به آنها اجازه دهید پروژه را هدایت کنند ، اگر مشتری درخواست غلط دارد وظیفه شماست برایشان توضیح دهید که به چه دلایلی ایده شان اشتباه است ، اگر باز هم متوجه نشدند پیشنهاد خود را ارائه دهید تا خودشان بهترین را متوجه شوند البته باید بدانید که شما هم دور از خطا و اشتباه نیستید و میتوانید از ایده های مشتریان خود کمک بگیرید .

10- ارائه اتودهای بیش از اندازه به مشتری

اگر گزینه های زیادی به مشتری ارائه دهید بر عکس آنچه که فکر میکنید بدترین را انتخاب میکنند پس بهتر است که فقط یک یا نهایتا سه اتود اولیه با مفاهیم مختلف را ارسال نمایید که مشتریان بتوانند بهترین را انتخاب کنند . ارسال پیش طرحهای بیش از اندازه باعث میشود که احتمالا پروژه به پروژه دیگری تغییر پیدا کند اما به محض اینکه به عنوان یک طراح اعتماد به نفس داشته باشید میتوانید بهترین کار را ارائه نمائید.

11- تمیز کردن و رفع عیب فایل مشتری

فایل های سورس لوگوی شما باید کاملا تمیز و بدون عیب باشد بهعنوان مثال در فایلی که به مشتری ارائه میدهید نقاط گره به حداقل رسیده باشد و اگر منحنی ای وجود دارد تا حد امکان صاف و بدون همپوشانی باشد ، شکل ها و تکه های لوگو یا لوگوتایپ با هم یکپارچه شوند و اگر لوگوی شما متقارن است کاملا متقارن باشد ، تصور کنید مشتری برای قرار دادن لوگو در بیلبورد باید تصویر را بزرگ کند و اگر لوگو خطایی داشته باشد کاملا مشخص میشود .

12- عدم ارائه فایلهای قابل ادیت به مشتری

ارائه فرمتهای مناسب به مشتری یک راه برای اطمینان از این است که لوگوی طراحی شده در هر شرایطی درست نمایش داده میشود و آبجکت ها و رنگها تغییر پیدا نخواهد کرد . شما به مشتری 4 پرونده با کیفیت بالا در تنوع مختلف آرم ارائه دهید . میتوانید یک مورد دلخواه در غالب فرمتهای های JPEG ، TIFF ، EPS به مشتری ارائه دهید .

  • نکات ذکر شده در این پست به طور حتم در طراحی لوگویی استاندارد به شما کمک خواهد کرد تا حداقل از لحاظ تئوری به یک طراح لوگوی حرفه ای تبدیل شوید ، اگرچه این نکات برای شروع بسیار مناسب است اما نباید شما را به عقب برگرداند شما طراح عزیز استارت طراحی را بزنید و نکات را رعایت نمائید، مطمئنا با تمرین بیشتر به نتایج مطلوبی خواهید رسید.

تیم حرفه ای طراحی لوگو و هویت بصری گروه بازاریابی و تبلیغات کوشا آماده ارائه مشاوره و اجرای سفارشات شما میباشد ، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.
[ad_2]