آموزش تجزیه و تحلیل سئو | چرا تجزیه و تحلیل سئو مهم است؟ برای درک تحلیل سئو، بیایید به گذشته نزدیک مراجعه کنیم. دفترچه تلفن را به خاطر دارید؟ صفحات انتهایی معمولا به رنگ زرد به طور خاص، فهرست های تجاری چاپ شده بودند که به دسته های مختلف تقسیم می شدند و برای هر گونه نیاز خدماتی، مردم از این راهنماها استفاده می کردند.

امروزه موتورهای جستجو دقیقاً همان کار را انجام می دهند، اما به روشی بسیار پیچیده تر و پویاتر. استانداردها و منطق خاصی برای نحوه کار “دایرکتوری” آنها (صفحات نتایج موتور جستجو یا به طور خلاصه SERP) وجود دارد و دیگر این کار بر اساس حروف الفبا یا صنعت نیست.

توجه به سئو مانند اعمال صفحات زرد برای فهرست شدن و تلاش برای رعایت استانداردهای آنهاست. این مورد کمی فنی تر است، اما ما در این مقاله به اصول تجزیه و تحلیل سئو و نحوه انجام تجزیه و تحلیل سئوی وب سایت می پردازیم.

تجزیه و تحلیل سئو چیست؟

تجزیه و تحلیل سئو بررسی وب سایت برای سلامت کلی، ساختار، محتوا و سایر عوامل مرتبط با رتبه بندی موتورهای جستجو است. به عبارت دیگر، آن را به عنوان مشورت با یک متخصص در مورد چگونگی جلب توجه و جذب مخاطب بیشتر درصفحات نتیجه موتور جستجو (SERP) در نظر بگیرید. نتایج نشان می دهد که زمینه هایی را که می توان برای افزایش رتبه شما در SERP ها بهبود بخشید و اینکه چگونه می توانید بهترین استراتژی سئو را برای کسب و کار خود بسازید را نشان می دهد.

چرا تجزیه و تحلیل سئو مهم است؟

تجزیه و تحلیل سئو اولین کار برای یک استراتژی سئو عالی است. نقاط ضعف و قوت شما را نشان می دهد و برای دستیابی به رتبه بهتردرنتیج  کمک میکند و میگوشد که باید روی چه چیزی کار کنید.

علاوه بر ممیزی سئوی درون صفحه و ممیزی سئوی وب سایت، ممکن است تجزیه و تحلیل رقبای سئو را نیز برای درک روندها، جایی که رقبای سئوی شما در آن قرار دارند، انجام دهید و یک استراتژی برای درخشش ارائه دهید.

اگر به دنبال کسب رتبه برتر در حوزه کسب و کار خود، افزایش ترافیک وب سایت، دستیابی به اهداف تجاری و اهداف رشد خود هستید، قطعا به یک تحلیل سئو نیاز دارید. تهیه یک گزارش گسترده سئو به شما بینش عملی می دهد و به شما کمک می کند تا یک استراتژی سئو محکم را ترسیم کنید.

چگونه تجزیه و تحلیل سئو وب سایت را انجام دهیم؟

تجزیه و تحلیل SEO شامل تعدادی جزئیات فنی است که می توان آنها را به سه دسته بندی کرد:

  • سئوی درون صفحه: شامل محتوا (کیفیت و استفاده از کلمه کلیدی) و مسائل ساختاری، کد منبع HTML، تصاویر و متا تگ ها است.
  • سئوی خارج از صفحه: این به عناصر خارج از وب‌سایت شما مربوط می‌شود که هنوز به شما مربوط می‌شوند، که می‌توان آن‌ها را با ایجاد پیوند، فهرست شدن و نمایش در وب‌سایت‌های معتبر و وبلاگ‌نویسی مهمان کنترل کرد.
  • سئوی فنی: جنبه های فنی سئو در مورد ساختار و عملکرد وب سایت و بهینه سازی آنها برای خزنده ها است. این بخش همچنین شامل بهینه سازی سایت برای موبایل است.

برخی از مراحل را می توان با ابزارهای سئو و جستجوگرهای سئو که در دسترس همگان است انجام داد. به عنوان مثال، بسیاری از جستجوگرها و ابزارهای تحقیقاتی کلمات کلیدی وجود دارد که می توانید از آنها برای یافتن کلمات کلیدی استفاده کنید. شما می توانید از یک سایت اسکن خودکار برای مشکلات اساسی ساختار روی صفحه و خطاهای فنی سایت خود استفاده کنید.

با این حال، ممکن است بخواهید جزئیات فنی پیچیده تر را برای یک سئو با کیفیت بالا و کامل به آژانس های حرفه ای برون سپاری کنید.

در تجزیه و تحلیل سئو وب سایت چه مواردی را باید بررسی کرد؟

اکنون که اصول اولیه و اینکه چرا باید حتما سایت خود را سئو کنید را توضیح دادیم، در این بخش جزئیات فنی را در اختیار شما قرار می دهیم تا ایده بهتری به شما ارائه دهیم. عناصر کلیدی در تجزیه و تحلیل جامع سئو چیست؟ تجزیه و تحلیل جامع سئو شامل چه مواردی است؟ بیایید وارد جزئیات شویم.

ساختار URL

URL وب سایت شما «آدرس دیجیتالی» کسب و کار شما و عنصر مهمی برای شیوه های سئو است. URLهای صفحات مختلف در وب سایت شما به سازماندهی محتوای شما کمک می کند و دسترسی به انواع مختلفی از محتوای ارائه شده توسط شما را فراهم می کند. آنها مانند تابلوهایی عمل می کنند که در یک فروشگاه قرار داده شده اند که به راهروهای مختلف، دسته بندی محصولاتی که شما ارائه می دهید، اشاره می کند و به بازدیدکنندگان کمک می کند تا به راحتی حرکت کنند.

در ساختار URL ها باید به دنبال چه چیزی باشید؟ در اینجا برخی از بهترین شیوه های سئو برای ساختار URL آورده شده است:

  • در صورت امکان، مطمئن شوید که URL ها به جای مجموعه ای تصادفی از کاراکترها، حروف یا اعداد قابل خواندن و مرتبط با محتوا هستند. برخی از نسخه های عنوان معمولاً انتخاب خوبی هستند.
  • کلمات کلیدی مورد نظر خود را در URL قرار دهید تا رتبه خود را افزایش دهید.
  • URL کوتاه تر، بهتر است. اگر URL های شما بیش از 100 کاراکتر است، آنها را کوتاه کنید.
  • از خط فاصله (-) یا زیرخط (_) برای جدا کردن کلمات در URL استفاده کنید.
  • SSL را انتخاب کنید (لایه سوکت های امن) برنامه، و HTTPS را به جای HTTP انتخاب کنید. اینکار اتصال شما را رمزگذاری می کند و ایمنی بیشتری در برابر هکرها ایجاد می کند. داشتن SSL رتبه شما را در موتورهای جستجو و ترجیح کاربران افزایش می دهد.

محتوا

محتوا شاید ضروری ترین عنصری باشد که برای تجزیه و تحلیل سئوی خود روی آن کار خواهید کرد که توسط گوگل به عنوان یکی از 3 فاکتور برتر رتبه بندی تایید شده است. نحوه انتقال پیام خود و نحوه شناخت خزنده های موتور جستجو با شما است. مسائل مربوط به محتوا شامل کپی رایتینگ شما، کلمات کلیدی، اصالت و ارزش ارائه شده در ارتباط است.

موتورهای جستجو در مورد نحوه تشخیص محتوای هرزنامه و بی کیفیت و جریمه کردن چنین صفحاتی در رتبه بندی خود هوشمندتر می شوند. با توجه به جزئیات، می توانید محتوای خود و در نتیجه رتبه بندی SERP خود را بهبود بخشید. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

  • قبل از ایجاد محتوا در مورد کلمات کلیدی خود تحقیق کنید. کلمات کلیدی برتر را با بیشترین حجم و تراکم جستجو پیدا کنید. ابزارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید، همچنین می توانید از کمک حرفه ای استفاده کنید.
  • تجزیه و تحلیل شکاف محتوا را به طور منظم انجام دهید. با رقبای خود چک کنید و ببینید که آنها برای کدام کلمات کلیدی و موضوعات رتبه کسب می کنند. اگر در هر یک از زمینه ها کمبود دارید، شکاف را ببندید و با آنها همراه باشید.
  • تصاویر خود را بهینه کنید تصاویر بزرگ با وضوح بالا می توانند زمان بارگذاری صفحه شما را کاهش دهند. اما شما تصاویری با وضوح پایین نیز نمی خواهید.
  • متن های جایگزین را با 10-15 کلمه مرتبط با تصویر به همه تصاویر خود اضافه کنید. همچنین هنگام نامگذاری فایل های تصویری خود از کلمات مرتبط و توصیفی استفاده کنید و برای جداسازی کلمات از خط فاصله استفاده کنید.
  • عناوین صفحات جذاب و برچسب‌های عنوانی را بیابید که شامل کلیدواژه اصلی است که می‌خواهید برای آن رتبه‌ کسب کنید. طول توصیه شده برای برچسب های عنوان بین 50 تا 60 کاراکتر است. سرفصل‌های شما باید با برچسب‌های عنوان متفاوت باشد که به شما کمک می‌کند کلمات کلیدی مختلفی را نیز بگنجانید.
  • از محتوای تکراری خودداری کنید. ربات های موتور جستجو می توانند محتوای تکراری را هم در وب سایت شما و هم بین دو وب سایت مختلف شناسایی کرده و آن را پرچم گذاری کنند. در صورت شناسایی، وب سایت شما ممکن است رتبه پایین تری داشته باشد یا حتی از فهرست حذف شود.

توضیحات متا

توضیحات متا یا متا تگ ها مانند خلاصه هایی هستند که موتورهای جستجو را برای توصیف آنچه در وب سایت خود دارید ارائه می دهید. این به ربات ها کمک می کند صفحات شما را با توجه به کلمات کلیدی مربوطه ایندکس کنند و تأثیر زیادی بر سئو دارد.

اطمینان حاصل کنید که برای هر صفحه توضیحات متا دارید و هیچ گونه تکراری ندارید. توضیحات باید بین 135 تا 160 کاراکتر باشد و شامل کلمات کلیدی مورد نظر باشد.

منابع مسدود شده (no index)

منابع مسدود شده فایل‌هایی هستند که از آنها مسدود شده‌اند و از این رو GoogleBot غیرقابل دسترسی هستند. اینها را نمی توان در موتورهای جستجو ایندکس کرد. به خصوص هنگامی که یک پروتکل SSL به وب سایت خود اضافه می کنید، موتورهای جستجو وب سایت را مجدداً جستجو می کنند تا دوباره آن را ایندکس کنند. مسدود بودن منابع مانع از این روند می شود و بر رتبه بندی شما تأثیر می گذارد. در اینجا نحوه رفع آن آمده است:

  • با استفاده از کنسول جستجوی گوگل منابع مسدود شده را پیدا کنید
  • خطی را که منبع را مسدود می کند در فایل robots.txt پیدا کنید.
  • خط را به روز کنید و به GoogleBot اجازه دهید به فایل ها دسترسی داشته باشد.

پیوندها

پیوندها مسیرهایی بین صفحات و وب سایت های مرتبط هستند و بخش مهمی از ساختار وب سایت شما و همچنین ارتباط وب سایت شما با سایر وب سایت ها هستند. دو سطح برای کار بر روی تجزیه و تحلیل سئو وجود دارد: لینک های درون صفحه (داخلی)، لینک های خارج از صفحه (ورودی) که به عنوان بک لینک نیز شناخته می شوند. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

لینک های داخلی

  • هنگامی که دو مقاله مرتبط با یکدیگر یا اصطلاحات و مفاهیم مرتبط با محتوای دیگر در وب سایت خود دارید، مطمئن شوید که پیوندها را اضافه کنید و بر این ارتباطات تأکید کنید. به این پیوند متنی می گویند.
  • می‌توانید یک بخش «پست‌های مرتبط» و «پست‌های محبوب» را برای بهبود ساختمان پیوند داخلی خود اضافه کنید.
  • هیچ صفحه و محتوایی را اصطلاحا “یتیم” نگذارید، مطمئن شوید که همه صفحات شما دارای بک لینک یا لینک های داخلی هستند تا در SERP ظاهر شوند.
  • به طور منظم سلامت لینک های خود را بررسی کنید، لینک های خراب را تعمیر کنید و از خطاها جلوگیری کنید.
  • مطمئن شوید که انکر تکست های شما مناسب هستند. انکر تکست ها متن های قابل کلیک با لینک هستند. آنها نباید اسپم و طولانی باشند، بلکه مربوط به محتوای لینک هستند و می توانند توجه خواننده را به خود جلب کنند. همچنین از استفاده بیش از یک بار پیوند یکسان در یک صفحه خودداری کنید.

بک لینک ها

پروفایل بک لینک خود را بررسی کنید  و ببینید آیا لینک های ورودی بدی به عنوان بخشی از تجزیه و تحلیل SEO دارید یا خیر. با مدیران سایت ها تماس بگیرید تا در صورت لزوم سایت شما را حذف کنند. می توانید لیست بک لینک های خود را مرور کنید و امتیازات اسپم سایت ها را بررسی کنید.

یکی دیگر از راه‌های تنظیم بک لینک، تمایز بین لینک‌های dofollow و nofollow است. اگر نمی‌خواهید موتورهای جستجو یک لینک ورودی را در یک وب‌سایت خاص در نظر بگیرند، اما نمی‌خواهید منبع ذکر شده حذف شود، می‌توانید از مدیر بخواهید یک کد کوچک اضافه کند تا آن را به لینک nofollow تبدیل کند. ، که از دنبال کردن آن لینک در آن وب سایت توسط ربات ها جلوگیری می کند. به طور پیش فرض، همه لینک ها لینک های dofollow هستند.

ساختار وب سایت (معماری)

معماری وب سایت شما پایه و اساس تجربیات کاربران شماست. همچنین بر نحوه حرکت خزنده ها در وب سایت تأثیر می گذارد و متوجه می شود که شما چه چیزی را در وب سایت خود ارائه می دهید و هر عنصر را در کجا دارید. برای بهینه سازی ساختار وب سایت خود، چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید:

  • تمام صفحات اصلی خود را در بالای وب سایت خود، در نوار ناوبری که بازدیدکنندگان و خزنده ها می توانند به راحتی آنها را پیدا کنند، فهرست کنید.
  • نقشه سایت XML (دایرکتوری، نقشه راه وب سایت شما) برای کمک به خزنده ها در درک ساختار وب سایت را ایجاد کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که محتوایی که در نقشه سایت خود ذکر می کنید واقعاً وجود دارد.
  • پیوندهای داخلی خود را به خوبی ایجاد کنید تا بازدیدکنندگان بتوانند به راحتی از یک صفحه به صفحه دیگر حرکت کنند.

زمان بارگذاری صفحات

موتورهای جستجو در هنگام تصمیم گیری در مورد رتبه بندی به این می پردازند که تجربه کاربر چقدر روان است. صفحات بارگذاری سریعتر و صفحاتی که برای کاربران دوستانه هستند در رتبه بندی SERP پاداش می گیرند. برای بهینه سازی زمان بارگذاری خود می توانید چند کار انجام دهید:

  • تصاویر را بهینه کنید، مطمئن شوید که از تصاویر زیاد و تصاویر خیلی بزرگ استفاده نمی کنید.
  • جاوا اسکریپت های زیاد می توانند سرعت صفحه را کاهش دهند. از ابزار فشرده سازی جاوا اسکریپت استفاده کنید و جاوا اسکریپت ها را در پاورقی صفحه بارگذاری کنید.
  • از CDN استفاده کنید (شبکه تحویل محتوا). این کار باعث ذخیره کش صفحات شما در سرورهای سراسر جهان می شود و زمان پاسخگویی را برای بازدیدکنندگان بیشتر در مکان های مختلف افزایش می دهد.
  • قسمت بک اند وب سایت خود را برای مشکلات بررسی کنید، کدهای خود را برای اشکالات بررسی کنید و آنها را برطرف کنید.

پاسخگویی موبایل

در حال حاضر اکثر کاربران اینترنت از دستگاه های تلفن همراه وارد می شوند. بدون بهینه سازی مناسب موبایل، ترافیک بالقوه قابل توجهی را از دست خواهید داد و تبدیل بازدیدکنندگان خود را سخت تر می کنید. موتورهای جستجو به وب سایت های موبایل پسند پاداش می دهند و آنها را در صفحات نتیجه بالاتر رتبه بندی می کنند. در اینجا نکاتی برای بهینه سازی موبایل آورده شده است:

  • وب سایت خود را در حالت موبایل مشاهده کنید تا ببینید چقدر خوب کار می کند.
  • اطمینان حاصل کنید که تایپوگرافی و طراحی برای نمایش و خواندن در دستگاه های تلفن همراه آسان است. سادگی و سرعت را نسبت به طرح‌های پیچیده و با بارگیری دشوار انتخاب کنید.
  • متا تگ های پاسخگو را در سند HTML اضافه کنید
  • درخواست های رسانه ای را در طرح بندی اعمال کنید
  • تصاویر و ویدیوها را رسپامسیو کنید

سخن پایانی

ما در مورد چیستی تجزیه و تحلیل سئو، نحوه انجام تجزیه و تحلیل سئو و چرایی اهمیت آن برای کسب و کار شما صحبت کرده ایم و در مورد عناصر کلیدی SEO صحبت کرده ایم . امیدواریم که این مقاله به شما کمک کند تا تجزیه و تحلیل دقیق سئو و بهبود رتبه وب سایت و صفحات خود را داشته باشید.

سئو پروسه ای سخت و زمانبر است، اما اگر به خوبی اجرا شود، نتایج خوب و مثبت زیادی را به همراه دارد. جهت دریافت مشاوره در زمینه سئو و طراحی سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

 

/تیم تولید محتوا گروه بازاریابی کوشا/