هدف از طراحی لوگو چیست و چرا اهمیت دارد؟ طراحی لوگو در همه جا وجود دارد.

اگر به اطراف خود نگاه کنیم  به راحتی می توانم حداقل 10 لوگوی مختلف را بدون تلاش زیاد بشماریم. لوگوها در اطراف ما پراکنده هستند و با فرهنگ و شیوه زندگی ما یکی شده اند. آنها بر تصمیمات ما تأثیر می گذارند، ارتباط برقرار می کنند و ارزش های یک شرکت را نشان می دهند، و اغلب پر از معنا هستند.

لوگو ها در اطراف ما

اما واقعاً… هدف از لوگو چیست و چرا اهمیت دارند؟ این چیزی است که طراحان گرافیک و صاحبان مشاغل باید قبل از کار بر روی هویت برند خود بدانند.

هدف از لوگو چیست؟

نقش اصلی یک لوگو شناسایی است. این را به خاطر بسپارید، زیرا بر همه توصیه هایی که تا به حال شنیده اید برتری دارد. شناسایی چیزی است که واقعاً مهم است.

گرایش‌ها می‌آیند و می‌روند، ابزارها و تکنیک‌های طراحی تکامل می‌یابند، آنچه ما از یک لوگو به‌ عنوان لوگو می‌دانیم حتی ممکن است به‌شدت با گذشت زمان تغییر کند، اما مهم‌ترین هدف یک لوگو همیشه این باقی خواهد ماند: شناسایی شخص، محصول، کسب و کار یا خدماتی که برای آن لوگو را طراحی می کنید.

این بدان معناست که به عنوان یک طراح (یا صاحب کسب و کار)، قبل از کار بر روی هر ایده، باید محیطی را که لوگو در آن دیده می شود کاملاً درک کنید. رقبای برند شما چه کسانی هستند و چگونه به نظر می رسند؟ چه رنگ‌ها و نمادهایی در حال حاضر استفاده شده اند؟ چگونه می توانیم لوگو را متمایز کنیم تا کسب و کار ما از بقیه متمایز شود؟

طراحی لوگو یک ابزار استراتژیک است – هنر نیست

طراحی لوگو هنر نیست – بسیاری از مردم آن را با هنر اشتباه می گیرند زیرا لوگوها یک شیء بصری هستند.

نقش ما به عنوان طراح این نیست که چیز زیبایی را طراحی کنیم و طراحی چیزی را که ما یا مشتری شخصاً از ظاهر آن خوشمان نمی آید طراحی نکنیم، بلکه در عوض طراحی لوگو باید به عنوان یک ابزار استراتژیک تجاری تلقی شود که به شرکت اجازه می دهد تا در دنیای وسیعی که ما در آن زندگی می کنیم به راحتی شناسایی شود. البته، یک لوگو هنوز هم می تواند خوب به نظر برسد، اما این باید یک عامل ثانویه در طراحی لوگو باشد. شناسایی حرف اول را می زند.

طراحی لوگو نیازی به معانی پنهان ندارد

طراحان لوگو اغلب قصد دارند از همان ابتدا یک لوگو پر از معنا را طراحی کنند. با این حال، اصلا نیاز نیست که اینگونه باشد – تمرکز باید بر روی شناسایی باشد. هر معنا یا ارتباطی با گذشت زمان از طریق تعامل با لوگو به دست می آید.

لوگوی جدید یک ظرف خالی است و از روز اول برای تماشاگران معنایی ندارد، حتی اگر عمداً اضافه شده باشد. با گذشت زمان از طریق بازاریابی مداوم و تعاملاتی که مشتریان با برند شرکت دارند، معنا اضافه خواهد شد. برای اینکه واقعاً منظور من  را بفهمید، به تصاویر تیک و سیب زیر نگاهی بیندازید، و سعی کنید چیزی بیش از نمادهایی با طراحی خوب تصور نکنید، غیرممکن است.

نایک و اپل

چرا لوگوها برای دنیا اهمیت دارند؟

لوگوها جلوه یک تجارت، محصول یا خدمت هستند. وقتی یک کسب و کار را در ذهن خود تصور می کنید، اغلب بلافاصله لوگو را تصور می کنید، خواه طاق های طلایی یک شرکت معروف فست فود باشد یا سیبی که یکی از برندهای تکنولوژی را نشان می دهد.

به همین ترتیب، وقتی لوگویی را مشاهده می کنید که با آن آشنا هستید، همانطور که با لوگوهای نایک و اپل در بالا انجام دادید، بلافاصله آن را با خاطرات، تجربیات و تعاملات خود با برند مرتبط خواهید کرد.

شناسایی فوری برند را ایجاد کنید

یک لوگو با طراحی خوب به یاد ماندنی خواهد بود و به مشتریان کمک می کند تا برند را به خاطر بسپارند. پردازش و به خاطر سپردن اشکال و رنگ ها برای مغز انسان آسان تر از کلمات است. این بدان معنی است که اگر هویت در بازار منحصر به فرد باشد، یافتن و شناسایی مجدد شرکت برای خرید خدمات آن و توصیه به دوستان آسانتر است.

طراحی لوگو بر تصمیمات ما تأثیر می گذارد

از همان روز اول، ما یک کتابخانه بصری در ذهن خود ایجاد می کنیم و شروع به پیوند فونت ها، اشکال و رنگ ها با احساسات و اشیاء خاص می کنیم. با نگاهی ساده به یک لوگو، چه آن را دوست داشته باشید یا نه، بلافاصله قضاوت می کنیم، و یک کسب و کار، محصول یا خدمات را به روشی خاص درک می کنیم.

اگر فکر کنیم یک شرکت خیلی گران، شرکتی، سرگرم کننده یا خیلی رادیکال به نظر می رسد، از آن اجتناب می کنیم. به همین ترتیب، اگر لوگو (و هویت نام تجاری مرتبط ) شبیه نوع شرکت، محصولات یا خدماتی باشد که ما به دنبال آن هستیم و می‌خواهیم با آن ارتباط داشته باشیم، فعالانه با شرکت درگیر می‌شویم و محصولات و خدمات آن را می‌خریم.

به همین دلیل ضروری است که لوگو به درستی نشان دهنده کسب و کار باشد، زیرا می خواهید مخاطب مناسب را جذب کند.

لوگو انتظارات شرکت را شکل می دهد و اگر نتواند آنها را برآورده کند، یا اگر کسب و کار افراد نامناسبی را جذب کند، همه چیز شروع به فروپاشی می کند – اتلاف وقت و پول برای خدمت به افرادی که مشتری نمی شوند و احتمالاً نظرات بدی در مورد کسب و کار شما میگویند. درست کردن لوگو مهم است.

یک تصور اولیه خوب ایجاد کنید

با کسب و کارهای بسیار زیادی که در جهان وجود دارند، یک شرکت یک فرصت برای تحت تاثیر قرار دادن و جذب دارد. اگر طراحی لوگو نتواند بینندگان را در دنیای اینترنت محور امروزی تحت تاثیر قرار دهد، رفتن به سراغ رقبای شما اولین و آسانترین راه است.

برخی از صاحبان کسب‌وکار مسیر DIY (خودت اینکار رو انجام بده) را دنبال می‌کنند یا از طراحان آماتور کم‌هزینه استفاده می‌کنند، بدون اینکه درک کنند که طراحی ضعیف چقدر می‌تواند برای آن‌ها مضر باشد، آن هم  زمانی که برداشت اولیه بسیار مهم است.

من عاشق این ضرب المثل هستم که «هیچ چیز گران‌تر از طراحی ارزان نیست» خلاصه ضررهایی است که شرکت با پذیرش ارزان‌ترین و سریع‌ترین مسیر ایجاد می‌کند.

با ارزش های برند و معنای آن ارتباط برقرار کنید

اگرچه هدف اصلی لوگوها هویت است، اما می توان از آنها برای انتقال پیام ها و ارزش های برند مهم نیز استفاده کرد. فقط مطمئن شوید که آن را ساده نگه دارید… در حالت ایده آل فقط به یک ایده کلیدی پایبند باشید.

به عنوان مثال، طراحی لوگوی آمازون (در زیر نشان داده شده است)، لبخندی زیر نام خود دارد که خوشحالی دریافت چیزی را که واقعاً می‌خواستید، نشان می‌دهد. این مثبت بودن با رنگ نارنجی پر جنب و جوش تقویت می شود، رنگی که من شخصا آن را با گرما، سرگرمی و نور خورشید مرتبط می دانم. فراتر از چیزهای بدیهی، لبخند همچنین یک فلش است که A را به Z متصل می کند و نشان می دهد که آنها طیف گسترده ای از محصولات را ارائه می دهند. بسیار هوشمندانه!

لوگو آمازون

به عنوان مثالی دیگر، لوگوی شرکت تحویل FedEx، در حالی که بلافاصله شرکتی و حرفه ای به نظر می رسد، دارای یک فلش هوشمندانه در فضای سفید E و X است که نماد سرعت و دقت است.

لوگوی فداکس

با درک واقعی نقش طراحی لوگو، شما قادر خواهید بود به جای ایجاد یک تصویر زیبا، هویت های برند قوی تری ایجاد کنید که برای کسب و کار کارایی داشته باشد.

جهت دریافت مشاوره رایگان و طراحی لوگوی حرفه ای خود، همین حالا با کارشناسان ما در اتباط باشید.

 

 

/تیم تولید محتوا گروه بازاریابی کوشا/