[ad_1]

امروزه هر کسب و کاری باید به صورت فعال در فضای اینترنت حضور داشته باشد چرا که تعداد مخاطبانی که از طریق اینترنت به یک محصول یا کسب و کار می‌رسند روز به روز بیشتر می‌شود. بنابراین، شما هم همانند سایر رقبایتان باید بتوانید در این فضا بدرخشید و مخاطبان خاصتان را پیدا کنید. چه یک محصول ارائه دهید چه خدمات خودتان را معرفی کنید، راه اندازی فروشگاه اینترنتی کاریست که باید انجام دهید. در ادامه به شما خواهیم گفت مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی چیست و چگونه می‌توانید در میان فروشگاه‌های اینترنتی دیگر که در حال فعالیت هستند خودتان را ارتقا دهید.

برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی چه چیزی نیاز است؟

در قدم اول برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی به سه چیز نیاز دارید:

  • 1- نام دامنه برای وب‌سایتتان: اولین قدم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی داشتن یک نام است، نظیر off724.com این نام باید با دقت و با توجه به خصوصیات مشتریانتان انتخاب شود. نام دامنه‌ای که انتخاب می‌کنید تا حد زیادی می‌تواند به مخاطب شما بگوید که شما چه کاری انجام می‌دهید. برای انتخاب نام دامنه بهتر برای یک فروشگاه آنلاین به این نکات توجه کنید.
  • 2- یک میزبان وب: حال که نام دامنه خود را انتخاب کرده‌اید نیاز به فضایی دارید که اطلاعاتتان روی آن قرار بگیرد. هاستینگ ‌های مختلفی وجود دارد که شما با توجه به نیازتان می‌توانید یکی را انتخاب کرده و کارتان را آغاز کنید.
  • 3- طراحی یک وب‌سایت حرفه‌ای. با توجه به وجود رقبای زیاد و فضای اینترنتی که هر روز تغییر می‌کند، باید یک وب‌سایت حرفه‌ ای طراحی کنید تا بتوانید همیشه در میان برترین‌ها قرار بگیرید.

این سه مرحله اصلی‌ترین مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی هستند. اما برای اینکه شما بتوانید فروشگاه آنلاین خود را ارتقا دهید یا آن را به یک فروشگاه فعال تبدیل کنید نیاز به کارهای بیشتری خواهید داشت.

16 نکته مهم که باید برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی بدانید:

  • مطمئن شوید محصول مناسبی را برای فروش آنلاین انتخاب کرده‌اید

پیش از شروع به راه اندازی فروشگاه اینترنتی لازم است تحقیق بیشتری درباره محصول یا خدماتتان در اینترنت داشته باشید. احتمالا تا به امروز محصولات و خدمات مشابه زیادی در اینترنت وجود داشته باشند.

شما بهتر است آنها را بررسی کنید و ببینید تا چه اندازه موفق بوده‌اند. سپس خصوصیات مشتریان خود را نیز در نظر بگیرید. باید مطمئن شوید درصد بالایی از مخاطبان شما به صورت آنلاین به دنبال شما می‌گردند.

دانستن جنسیت و سن و سالشان نیز می‌تواند به شما کمک کند برنامه‌ های تبلیغاتی بهتری را پیش بگیرید. برای اینکه بتوانید در میان رقبایتان حرفی برای گفتن داشته باشید باید به دنبال نوآوری و خلاقیت بیشتر باشید. با این کار می‌توانید مطمئن شوید محصولتان فروش بهتری خواهد داشت.

  • برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی از ابزار اوپن سورس استفاده کنید

برای قرار دادن محصولتان به روی سایت یا مقالات و خبرهای مرتبط با آنها نیاز به یک سیستم مدیریت محتوا خواهید داشت. اغلب پیشنهاد می‌شود از ابزار اوپن سورس(Open Source) یا به اصطلاح سایت سازهای آنلاین استفاده کنید تا هزینه‌ هایتان تا حد زیادی کاهش یابد.

پرطرفدارترین سیستم مدیریت محتوا در حال حاضر وردپرس است. طراحی سایت با وردپرس بسیار محبوب است چرا که کار با این پلتفرم برای همه افراد امکان پذیر است و وجود پلاگین‌های مختلف می‌تواند به بهبود عملکرد وب سایتتان کمک کند.

  • به قیمت‌گذاری محصولات و خدماتتان دقت کنید

قیمت‌گذاری یکی از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند به روی موفقیت یک فروشگاه آنلاین تاثیر بگذارد. اما این بدین معنا نیست که شما باید قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت رقبایتان در نظر بگیرید. بلکه قیمت‌گذاری باید معقول و منطقی باشد چرا که مشتری شما این را خواهد فهمید.

قیمت خیلی پایین ‌تر از قیمت بازار ممکن است جذاب به نظر برسد اما تاثیر مثبتی به روی کاربر نخواهد داشت چرا که ممکن است احساس کنند این محصول یا خدمات، از کیفیت پایین‌تری نسبت به محصولات مشابه برخوردار است.

اما برای اینکه قیمت ‌گذاری شما رقابتی‌تر باشد بهتر است از سیستم تخفیف‌ گذاری یا تشویقی استفاده کنید. به عنوان مثال برای خرید اول یا خرید تا قیمتی مشخص، درصدی تخفیف در نظر گرفته یا هزینه حمل را کم کنید. با این کار مشتری شما تشویق می‌شود برای اینکه از این تخفیف استفاده کند محصولات بیشتری از شما خریداری کند.

  • از تصاویر باکیفیت و با حجم پایین استفاده کنید

هنگام راه اندازی فروشگاه اینترنتی به زیبایی ‌های بصری موجود در وب سایتتان توجه کنید. تصاویر پیش از نوشته ‌ها نظر بازدیدکنندگان سایتتان را جلب می‌کنند و به نوعی می‌توانند با آنها صحبت کنند.

انتخاب تصاویر مرتبط و باکیفیت بالا می‌تواند تا حد زیادی نظر مثبتی در مخاطب شما ایجاد کند. اگر محصولی ارائه می‌دهید سعی کنید تصاویری دقیق و با کیفیت بالا از تمام زوایای آن در اختیار مشتری قرار دهید.

چرا که فروشگاه آنلاین شما همانند یک فروشگاه حضوری باید این امکان را به مشتری بدهد تا بتواند محصول را از زوایای مختلف و از نزدیک مشاهده کرده و سپس نسبت به خرید آن اقدام کند. اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که تصاویر باید تا جای ممکن کم حجم باشند تا به روی سرعت سایتتان تاثیر منفی نگذارند.

  •  سئو را فراموش نکنید

سئو مهم‌ترین ابزار برای هر وب سایتی است تا بتواند خودش را به مخاطبانش بشناساند. بهینه سازی وبسایت هنگام راه اندازی فروشگاه اینترنتی می‌تواند کمک کند محصولاتتان بیشتر دیده شود.

نکات مربوط به سئو را در نوشتن توضیحات محصولاتتان یا انتخاب کلمات کلیدی در مقالات سایتتان رعایت کنید تا بتوانید به کمک گوگل، بیشتر دیده شوید و مشتریان بیشتری کسب کنید. برای انتخاب کلمات کلیدی و عناوین داغ روز می‌توانید از ابزار مختلفی نظیر Google trends استفاده کنید. راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند به بهتر دیده شدن شما در نتایج گوگل کمک کند. برای این کار نیز می‌توانید از ابزاری نظیر Google Adwords، SEMrush و AHREF استفاده کنید.

  • برای محصولاتتان توضیحات منحصر به فرد بنویسید

از کپی کردن بپرهیزید. هرچقدر محصولتان شبیه به محصولی دیگر باشد، باز هم می‌توانید برای آن توضیحات منحصر به فرد بنویسید. کپی کردن متون از سایت ‌های دیگر یا استفاده از متون تکراری در سایت خودتان به روی سئوی سایتتان تاثیرگذار خواهد بود و موجب می‌شود گوگل به شما امتیاز کمتری بدهد.

بنابراین با توجه به این نکته که نباید توضیحات محصولات و خدماتتان را خالی بگذارید، اطلاعاتی دقیق و منحصر به فرد درباره آنها بنویسید. هر اطلاعاتی که بتواند به مخاطب شما کمک کند انتخاب بهتری داشته باشد می‌تواند مفید و کارساز باشد.

  •  در راه اندازی فروشگاه اینترنتی  رقبایتان را تحت نظر بگیرید

به این فکر نکنید پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی دیگر کارتان با رقبایتان تمام شده. همانطور که پیش از ساخت فروشگاه اینترنتی به بررسی عملکرد رقبایتان پرداختید، پس از آن هم باید دائم آنها را تحت نظر بگیرید چرا که هر شرکتی پس از مدتی تغییراتی در عملکرد خود ایجاد می‌کند که از تحقیقات بازار و رفتار مشتریانشان نشات می‌گیرد.

بنابراین بررسی رقبایتان می‌تواند شما را یک قدم جلوتر ببرد و موجب شود زودتر این تغییرات را متوجه شوید. هر چند نباید فراموش کنید پیش از هر چیزی این خودتان هستید که باید با توجه به رفتار مشتریان مربوط به محصولات و خدماتتان تغییراتی را روی وب سایتتان ایجاد کنید.

  •  از ابزار گوگل برای بررسی سایتتان استفاده کنید

گوگل ابزار متنوعی را برای بررسی عملکرد وب سایت ‌ها در اختیارتان قرار می‌دهد. از جمله محبوب‌ترین‌ ابزارهایی که می‌توانند شما را هدایت کنند تا عملکرد بهتری داشته باشید گوگل آنالیتیکس و گوگل وب کنسول هستند.

این دو ابزار را حتما به روی وب سایتتان نصب کنید تا بتوانید رفتار بازدیدکنندگان وب‌سایتتان را بسنجید. با بررسی سایتتان در گوگل آنالیتیکس می‌توانید متوجه شوید کدام صفحات عملکرد بهتری دارند و کدام صفحات موجب خروج کاربر از سایتتان می‌شوند.

بنابراین با توجه به این اطلاعات، تغییرات مفیدی به روی صفحات کم بازدید سایت ایجاد خواهید کرد تا بتوانید تا جای ممکن مخاطب را بیشتر روی فروشگاه آنلاین خود قرار دهید و افراد بیشتری را ترغیب به خرید کنید.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

  •  خدمات مشتریان را فراموش نکنید

کالا و خدماتی که ارائه می‌کنید بدون شک نیاز به خدمات پس از فروش خواهند داشت. حتی در برخی مواقع، کاربر با مطالعه اطلاعات روی سایتتان هنوز نمی‌تواند اطمینان کافی نسبت به کالا یا خدمات تان پیدا کند و نیاز به مشاوره خواهد داشت.

در این صورت قرار دادن یک شماره تماس در دید مخاطب می‌تواند به او احساس بهتری القا کند و موجب شود زودتر با شما در ارتباط قرار بگیرد. همچنین با توجه به اینکه مخاطب شما از طریق جستجو یا تبلیغات آنلاین به وب سایت شما رسیده است، این نکته را در نظر داشته باشید که شاید تمایل داشته باشد سوالاتش را نیز آنلاین بپرسد.

بنابراین قرار دادن یک سیستم چت آنلاین می‌تواند به شما کمک کند مخاطبتان را بیشتر روی سایتتان نگه دارید و اطمینان بیشتری در او ایجاد کنید.

  •  به خدمات حمل و نقل نیز توجه داشته باشید

یکی از نکاتی که باید هنگام راه اندازی فروشگاه اینترنتی در نظر بگیرید نحوه ارسال کالا است. شما باید در نظر داشته باشید مخاطبان شما ممکن است همه از یک شهر یا منطقه نباشند.

با در نظر گرفتن این نکته باید روش ‌های حمل و نقل مختلفی را برایشان تعریف کنید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که آیا می‌خواهید خدمات حمل و نقل رایگان صورت گیرد یا هزینه‌ای برای آن در نظر دارید.

محاسبه این هزینه نیز به خودی خود یک مرحله پیچیده است که باید بسیار به آن توجه شود چرا که در نهایت شما نمی‌خواهید هزینه حمل زیاد موجب شود مشتری از خرید پشیمان شود یا هزینه حمل کم موجب شود تا خودتان ضرر کنید.

  • مخاطبتان را به خرید تشویق کنید

هر شرکتی برای ارتقا فروش محصولاتش نیاز به استراتژی‌ های بازاریابی مختلفی دارد. با توجه به نوع کالا یا خدماتی که ارائه می‌دهید می‌توانید پروموشن ‌ها یا تخفیفات ویژه ‌ای را برای مشتریانتان در نظر بگیرید.

با این کار می‌توانید آنها را به خرید بیشتر ترغیب کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که خرید آنلاین برای برخی از افراد با ریسک همراه است، بنابراین برای اینکه اعتماد مخاطب را جلب کنید باید حتما اطلاعات دقیقی درباره بازگرداندن محصول در صورت نپسندیدن و یا جایگزین کردن آن با محصولی دیگر در اختیارشان قرار دهید.

به طور کلی هر چه بیشتر در مشتری اعتماد ایجاد کنید می‌توانید آنها را به خرید بیشتر تشویق کنید.

  •  کاری کنید تا مخاطبانتان به سایتتان بازگردند

باید استراتژی بازاریابی خود را طوری برنامه ریزی کنید که هر فرد فقط یک بار از شما خرید نکند بلکه به سایت شما بازگردد. از آنها بخواهید در خبرنامه ها عضو شوند یا شماره تماس خود را برای اطلاع رسانی از تخفیفات ویژه ارائه دهند.

مخاطب را ترغیب کنید عضو سایتتان شود، با این کار همیشه اطلاعاتی از او دارید که بخواهید او را به بازگشت به سایتتان ترغیب کنید. این می‌تواند با ارسال ایمیلی در ارتباط با جدیدترین محصولاتتان باشد یا ارسال یک پیامک و ارائه تخفیف ویژه برای فردی که مدت زیادیست خریدی انجام نداده است.

اما این را نیز در نظر داشته باشید، با ارسال ایمیل ‌ها و پیامک ‌های متعدد، مخاطب را خسته نکنید. این کار نه تنها تاثیر مثبتی به روی خرید او نخواهد گذاشت بلکه شاید موجب شود عضویت خود را لغو کند.

  •  در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید

یکی از مواردی که می‌تواند موجب عملکرد موفق ‌تر فروشگاه اینترنتی شما شود، حضور در شبکه‌ های اجتماعی است. امروزه شبکه‌ های اجتماعی به فضایی برای ارائه خدمات و محصولات مختلف تبدیل شده‌اند.

استفاده از این فضای رایگان برای تبلیغ و معرفی محصولتان می‌تواند کمک بسیاری به فروش محصول شما بکند. اما نیازی نیست در تمامی شبکه‌ های اجتماعی حضور فعال داشته باشید. باید بسنجید مخاطبان شما در کدامیک از این شبکه‌ ها فعال ‌تر هستند و محتوایتان را در همان فضا منتشر کنید.

حضور در شبکه‌های اجتماعی موجب می‌شود افراد بیشتری درباره شما صحبت کنند و شما نیز ببینید نظرات مخاطبانتان درباره مزایا و معایب عملکرد شما چیست تا بتوانید آن را برطرف کنید.

با نشان دادن میزان لایک و نظرات مثبت کاربران شبکه‌ های اجتماعی درباره محصول و خدمات شما، می‌توانید تا حد زیادی اعتماد بیشتری در بازدیدکنندگانی که برای اولین بار وارد سایتتان می ‌شوند ایجاد کنید.

  • مراحل خرید را ساده طراحی کنید

یکی از مهم‌ ترین مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی ساخت مراحل خرید است. چرا که در اصل هدف از ساخت فروشگاه اینترنتی این است که مشتری از سایت شما خرید کند. اما اگر مراحل خرید بسیار پیچیده و نامشخص طراحی شده باشد مشتری شما خیلی زود از خرید منصرف شده و سایت شما را ترک می‌کند.

باید مراحل خرید را طوری طراحی کنید که با چند کلیک ساده مشتری شما به صفحه پرداخت برسد. از او اطلاعات غیرضروری درخواست نکرده و سئوالات متعدد نپرسید. مراحل خرید را تا جای ممکن ساده و کوتاه طراحی کنید تا مخاطب گیج نشود و نسبت به شما بی‌اعتماد نگردد.

  • در راه اندازی فروشگاه اینترنتی ، ریسپانسیو بودن سایت را فراموش نکنید

این نکته را در نظر داشته باشید، تعداد افرادی که از روی موبایل یا تبلت به وب سایت شما می ‌رسند روز به روز افزایش می‌یابد. بنابراین اینکه ظاهر وب سایتتان در صفحه نمایش ‌های مختلف چگونه باشد و همچنین با اینترنت موبایل که ممکن است سرعت پایین ‌تری داشته باشد چقدر سریع لود می‌ شود از جمله نکاتیست که باید هنگام راه اندازی فروشگاه اینترنتی در نظر بگیرید.

بنابراین فروشگاه آنلاینتان را حتما ریسپانسیو طراحی کنید تا مشتریانی که از طریق دستگاه‌ های مختلف به روی سایت شما می ‌آیند را از دست ندهید.

فروشگاه اینترنتی یک فروشگاه ساده نیست که بتوانید با استفاده از سایت سازهای مختلف تمامی جوانب آن را طراحی کنید. توجه به نکات کلیدی طراحی وب سایت حرفه‌ای، از انتخاب رنگ گرفته تا شعارهای تبلیغاتی، همه مواردی هستند که نیاز به تفکر افراد خبره دارند.

هرچند تمامی مراحل زیر نظر شما انجام می‌گیرد اما در نهایت بهتر است راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود را به افراد خبره و شرکت ‌های طراحی سایت بسپارید. گروه بازاریابی و تبلیغات کوشا می‌تواند در زمینه ساخت و طراحی فروشگاه اینترنتی خدمات متعددی را در اختیارتان قرار دهد.

[ad_2]