6 ویژگی گوگل سرچ کنسول برای بهبود سئوی وب سایت – آموزش گوگل سرچ کنسول : گوگل سرچ کنسول در سال های اخیر پیشرفت زیادی کرده است. برخی از ویژگی‌های قدرتمند برای راهنمایی مدیران وب‌سایت برای افزایش سئوی وب‌سایتشان اضافه شده است، مانند گزارش‌های عملکرد، گزارش صفحات ایندکس شده، فیلترهای جدید برای گزارش عملکرد و موارد دیگر.

با دنبال کردن آخرین به روز رسانی ها و استفاده آگاهانه از داده های ارائه شده توسط گوگل سرچ کنسول، می توانید کلیک ارگانیک دامنه خود را بهبود ببخشید.

در اینجا بهترین ویژگی های گوگل سرچ کنسول برای بهبود سئو را با هم بررسی میکنیم:

1-  جست و جوهایی را شناسایی کنید که نمایش داده میشوند اما کلیک کمتری دارند

همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، به بخش “عملکرد (Performance)” ​​بروید و روی تب “پرس و جوها (Queries)” کلیک کنید. در اینجا، می توانید تمام عبارات جستجویی که وب سایت شما برای آنها رتبه بندی شده است را مشاهده کنید.

اکنون، جستارهایی را فیلتر کنید که بازدید (impressions) بالا اما کلیک کمتری دارند.

نمایش بیشتر - کلیک کمتر

این پرس‌و‌جوها فرصت‌هایی برای به حداکثر رساندن ترافیک ارگانیک در سایت شما هستند.

روی صفحات (Pages) کلیک کنید تا صفحاتی که برای این پرس و جوها رتبه بندی می شود را شناسایی کنید. اکنون، برای بهبود بیشتر ارتباط، این کوئری ها را به محتوای صفحات خود اضافه کنید. از تکرار عبارات خودداری کنید و فقط از عبارات منحصر به فرد (LSI) استفاده کنید که مربوط به کوئری ها است.

انجام این کار باعث افزایش محتوای صفحه فرود (landing page) هدف شما می شود و همچنین ارتباط صفحه را برای رتبه بندی کلمات کلیدی بهبود می بخشد.

2-  کلمه های کلیدی بیشتری را برای صفحات فرود هدف خود بیابید

به بخش “عملکرد (Performance)” ​​بروید و محدوده تاریخ مورد نظر خود را انتخاب کنید، سپس روی دکمه “جدید (New)” کلیک کنید و “صفحه (Page)” را انتخاب کنید.

پیدا کردن کلمات کلیدی بیشتر

در اینجا، شما باید هر یک از URL های صفحه فرود وب سایت خود را که می خواهید کلمات کلیدی بیشتری برای آنها دریافت کنید، وارد کنید.

حتما بخوانید:  چگونه در کسب و کار آنلاین مشتری بیشتر جذب کنیم؟

پیدا کردن کلمات کلیدی بیشتر

اکنون، به بخش «پرس و جوها (Queries)» بروید و تمام کلمات کلیدی را که صفحه فرود شما برای آنها رتبه‌بندی می‌شود، ببینید.

بخش کوئری ها

همراه با کلمات کلیدی، می توانید تعداد بازدیدها، کلیک ها و موقعیت کلمه کلیدی ​​را مشاهده کنید.

دیدن کلیک و مشاهدات

این کلمات، فرصت های استفاده نشده برای کلمات کلیدی هستند. می توانید آنها را به گزارش سئوی خود اضافه کنید و بر این اساس صفحه خود را بهینه سازی کنید.

3-  سایت خود را برای مسائل Core Web Vitals بررسی کنید

گوگل در به‌روزرسانی نوامبر سال 2020 به طور رسمی تجربه صفحه (PageExperience) را راه‌اندازی کرد .

این بروزرسانی بخشی از الگوریتم Core Web Vitals  بود که مجموعه ای از معیارها برای بهبود سرعت سایت است .

Core Web Vitals  یک عامل رتبه بندی است زیرا مستقیماً بر تجربه کاربر تأثیر می گذارد. از این رو، برای وب مسترها ضروری است که تمام مشکلات Core Web Vitals  در سایتشان را برطرف کنند.

لازم نیست هر URL را به صورت دستی بررسی کنید. گوگل سرچ کنسول  تست Core Web Vital  را برای همه URL ها به صورت جداگانه انجام می دهد و گزارش هایی را برای موبایل و دسکتاپ ارائه می دهد.

از قسمت “تجربه (Experience)” بخش  “Core Web Vitals” را ببینید. در اینجا، نتایج را برای دسکتاپ و موبایل مشاهده خواهید کرد.

core web vitals

همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، روی “Open Report” کلیک کنید تا تمام صفحات با رتبه بندی های مختلف مانند ضعیف (Poor)، نیاز به بهبود (Needs Improvement) و خوب (Good) را ببینید.

core web vitals improvements

با اسکرول کردن به پایین، می توانید ببینید که کدام مشکل Core Web Vitals را در سایت خود دارید.

به عنوان مثال، ما مشکل”CLS (Cumulative Layout Shift): بیش از 0.25″ را داریم. همچنین می توانید بررسی کنید که چه تعداد URL تحت تأثیر مشکل CLS قرار گرفته اند.

خطای cls

برای بررسی جزئیات بیشتر مانند URL های تحت تأثیر و میانگین امتیاز CLS، می توانید روی مشکل کلیک کنید.

مشاهده خطای cls

می توانید روی هر URL کلیک کنید تا همه URL های مشابه یا گروه بندی شده را بررسی کنید.

بررسی مشکل cls

پس از رفع این مشکل، به سادگی بر روی دکمه “Validate Fix” کلیک کنید و به گوگل بگویید که مشکل را از سایت خود برطرف کرده اید.

حتما بخوانید:  گوگل پنالتی چیست؟ انواع روشهای تشخیص رفع پنالتی گوگل

تصحیح خطای cls

علاوه بر این، می‌توانید تجزیه و تحلیل دقیق عملکرد Core Web Vitals سایت خود را با استفاده از ابزارهای Google مانند PageSpeed ​​Insights انجام دهید. این ابزار به شما کمک می کند تا مشکلات دقیقی را که باعث عملکرد ضعیف صفحه می شود، شناسایی کنید. می توانید اقدامات لازم را برای رفع خطاها انجام دهید تا در SERP رتبه بهتری کسب کنید .

4-  کلمات کلیدی سوالی را پیدا کنید

29 درصد از کوئری های کاربران حاوی کلمات کلیدی سؤالی مانند چرا، چگونه و کدام است.

به بخش «عملکرد (Performance)» بروید، روی «جدید (New)» کلیک کنید و«پرس و جو (query)» را انتخاب کنید.

در اینجا می توانید کلمات کلیدی را بیابید که حاوی عبارات سؤالی معمولی هستند مانند:

  • “چگونه”
  • “چیست”
  • “چرا”
  • “چه زمانی”

بررسی کوئری ها

نکته: اخیراً Google ویژگی‌های جدیدی را به گزارش عملکرد کنسول جستجو اضافه کرده است که فیلتر «سفارشی (regex)» نام دارد. با استفاده از آن می توانید پرس و جوهای مبتنی بر سؤال را به صورت انبوه بیابید که حاوی عبارات سؤالی متعددی هستند که در بالا ذکر شده است. می‌توانید عبارت زیر را وارد کنید تا هزاران سؤال را بیابید.

^(چه کسی | چه | کجا | چه زمانی | چرا| چگونه)[” “]

کوئری ریجکس

این عبارت سفارشی به شما کمک می کند هزاران کوئری مبتنی بر سوال را پیدا کنید که می توانید در محتوای خود از آنها استفاده کنید.

برترین کوئری ها

5-  مقایسه عملکرد

می توانید هر از چند گاهی عملکرد سایت خود را مقایسه کنید تا فرصت های بالقوه ای را برای بهبود بیشتر ترافیک وب سایت خود بیابید.

به عنوان مثال، می توانید بررسی کنید که کدام کلمات کلیدی و URL ها رتبه خود را در SERP از دست می دهند.

برگه “عملکرد (Performance)” ​​را باز کنید و دوره مقایسه مانند 7 روز گذشته، 28 روز و غیره را انتخاب کنید.

بررسی پیشرفت ها

اکنون روی مجموع (total)، تاثیرگذاری، میانگین کلیک (CTR) و موقعیت کلیک کنید تا همه این موارد را در گزارش مشاهده کنید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، ما مقایسه ای از این معیارها با نمودار داریم.

حتما بخوانید:  نقش سئو در موفقیت دیجیتال مارکتینگ

بررسی عملکرد

برای مشاهده مقایسه دقیق معیارهای مختلف مانند کوئری ها، صفحات، کشورها، دستگاه‌ها و ظاهر جستجو، باید به پایین بروید.

بهترین راه برای استفاده از این هک این است که بررسی کنید برای کدام کلمه کلیدی یا عبارت جستجو، سایت شما رتبه بندی را از دست می دهد. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است می توانید تفاوت این معیارها را مشاهده کنید.

مشاهده تفاوت عملکرد

به طور مشابه، می‌توانید بررسی کنید که کدام صفحات رتبه‌بندی را از دست می‌دهند یا کشورهایی که بازدید کاربران از آنجا کاهش می‌یابد.

می‌توانید محتوای صفحات را با کلیک‌های کاهش‌یافته بهینه‌سازی کنید و برای بازگرداندن رتبه‌های از دست رفته  و افزایش آتوریتی دامین خود تلاش کنید.

6-  مسائل مربوط به Index Coverage Issues وب سایت را بررسی کنید

این یک ویژگی گوگل سرچ کنسول است که هر وب مستر باید از آن استفاده کند.

به بخش «Coverage» در قسمت «Index» بروید و همه مسائل مربوط به index coverage را ببینید.

بررسی coverage issues

برای مشاهده جزئیات خطاها، کافی است به پایین گزارش بروید و انواع خطاها مانند 5xx، 404 یا URL هایی را که توسط robots.txt مسدود شده اند بررسی کنید.

بررسی خطاها

روی هر خطا کلیک کنید و تمام URL هایی که تحت تاثیر این خطاها هستند را مشاهده خواهید کرد.

تمام این خطاها را در سایت خود برطرف کنید تا به URL های بیشتری از سایت شما این فرصت را بدهید تا رتبه های ارگانیک بالاتری را برای افزایش ترافیک و تبدیل کسب کنند.

هنگامی که خطاهای سایت خود را با موفقیت برطرف کردید، بر روی دکمه ” Validate Fix”  کلیک کنید و به گوگل بگویید که مشکل را از سایت خود برطرف کرده اید.

اعلام تصحیح خطا

خلاصه

گوگل سرچ کنسول همیشه ابزاری قابل اعتماد برای تجزیه و تحلیل و بهبود عملکرد وب سایت شما در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل بوده است.

از ویژگی های گوگل سرچ کنسول برای بهینه سازی وب سایت خود برای ترافیک و فروش بیشتر استفاده کنید.

 

 

/تیم تولید محتوا گروه بازاریابی کوشا/