[ad_1]

حتما تا به حال این تجربه را داشته اید که مقاله ای جالب درباره یک محصول جدید زیبایی یا روش و محصولی که در یک مجله ورزشی به شما اطمینان می دهد با استفاده از آن بتوانید در ورزشی خاص پیشرفت کنید را مطالعه کرده اید. به نظر می رسد که شما تنها مشغول خواندن مقاله ای در یک وبسایت یا مجله هستید ولی اینطور نیست. این یک آگهی تبلیغاتی است که به شکلی تغییر یافته است، یک مفهوم بازاریابی که در میان محتوای مقاله گنجانده شده و به صورت رپورتاژ آگهی مطرح شده است.

در این مقاله سعی داریم تا به صورت کاربردی در مورد رپورتاژ آگهی و روش انتشار رپورتاژ آگهی توضیح دهیم پس تا پایان با ما همراه باشید.

رپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ آگهی یا Advertorial محتوای یک مجله، روزنامه یا وب سایت است که به نظر می رسد یکی از مطالب عادی نشریه یا رسانه باشد ولی در واقع یک تبلیغ پولی است.

محتوای یک رپورتاژ آگهی غالبا به شکل یک مقاله است که نظر خود را ارائه می دهد، اما ممکن است در مورد محصولی خاص یا نتایج مطالعات بر روی یک محصول را گزارش کند. همچنین رپورتاژ آگهی می تواند به صورت ویدیویی در یک وب سایت نمایش داده شود.

از آنجایی که رپورتاژ آگهی کاملا جنبه تبلیغاتی ندارد و معمولا اطلاعات مفیدی هم ارائه می دهد، احتمال دارد افراد نسبت به یک تبلیغ سنتی، توجه بیشتری به این نوع از تبلیغ داشته باشند.

به علاوه این شیوه فرصت بهتری را برای ارائه اطلاعات بیشتر در مورد مزایای یک محصول یا خدمات، نسبت به نوع سنتی آگهی ها فراهم می کند.

در این زمینه مطالعه ای صورت گرفته است که نشان می دهد دو سوم از خوانندگان زمانیکه متوجه شدند مقاله ای که خوانده اند و یا ویدیویی که تماشا کرده اند توسط یک برند پشتیبانی می شود، احساس کردند که فریب خورده اند.

بنابراین خطری که در این نوع از تبلیغ وجود دارد، احتمال از بین رفتن اعتماد مخاطبان است. بنابراین بسیاری از نشریات به روش های مختلفی نشان می دهند که مطلب جنبه تبلیغی دارد، مثلا مطالب رپورتاژ آگهی در کنار محتوای معمولی منتشر می شود اما ممکن است دارای لیبلی باشد که حمایت مالی یا بخش ویژه تبلیغات را نشان می دهد. با این شرایط برخی از نشریات و وب سایت ها به هیچ وجه آگهی های تبلیغاتی را چاپ نمی کنند.

همانند تبلیغات سنتی، زمانیکه شرکت ها برای تبلیغ محصول یا خدمت خود از رپورتاژ آگهی استفاده می کنند باید مطمئن باشند که نوع ادبیات و محتوای آن متناسب با نوع مخاطبان آن وب سایت یا نشریه است.

مثلا یک آگهی تبلیغاتی در یک مجله ادبی که خوانندگان آن معمولا رتبه های اول دانشگاهی هستند، باید لحن و ادبیاتی متفاوت از یک تبلیغی داشته باشد که در یک سایت لایف استایل با مخاطبان عمومی منتشر می شود.

محتوای رپورتاژ آگهی باید از نظر سبک و نگارش با محتوای سایر مقالات این نشریه مطابقت داشته باشد. برای مثال، نحوه نگارش عناوین، فونت مورد استفاده، طراحی ستون ها و سایر ویژگی های بصری مقالات باید هماهنگ باشند.

رپورتاژ آگهی می تواند با تعریف یک داستان واقعی به مشکلات یا ترس های خواننده اشاره کند و سپس توضیح دهد که چگونه محصول یا خدمت مورد نظر مسأله را برطرف می کند.

با استفاده از آمار و نتایج آزمون ها یا تحقیق های صورت گرفته می توان به یک رپورتاژ آگهی اعتبار بخشید. همچنین در این نوع از آگهی حتما باید فراحوانی در مورد چگونگی و مکانی که می توان محصول یا خدمت را خریداری کرد، عنوان شود.

این روش مزایایی نسبت به سایر شیوه های تبلیغ (مانند تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردها و … ) دارد و می توان به هزینه کمتر این روش اشاره کرد. همچنین این نوع از آگهی منقضی نمی شود و تا سال ها بعد از انتشار رپورتاژ آگهی با جستجوی مطلب در موتورهای جستجو توسط خوانندگان (بدون محدودیت زمان) این آگهی نمایش داده می شود.

نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی

  • برای بیان ارزش های محصول یا خدمت خود بنوسید، نه برای تبلیغ.

  • به آنچه در عنوان مطرح شده، پایبند باشید.

  • راه حلی برای مشتری مطرح کنید.

  • از صحبت در مورد شرکت تان پرهیز کنید.

  • مخاطبان خود را با بیان مطالب استثنایی و جذاب خوشحال کنید.

برای بیان ارزش های محصول یا خدمت خود بنوسید، نه برای تبلیغ

رپورتاژ آگهی شما باید برای مخاطب شما ارزشی ایجاد کند، پس نیازی نیست که در این نوع آگهی به وضوح از محصول یا خدمت خود تبلیغ کنید. در عوض این نوع آگهی باید لحن و سبک پست وبلاگ را داشته باشد.

منظور از پست های وبلاگ مطالبی است که مخاطبان می توانند با خواندن آنها اطلاعاتی مفید به دست بیاورند. بنابراین زمانی که مشغول تولید رپورتاژ آگهی خود هستید، ابتدا به این فکر کنید که چطور می توانید با محتوای آموزشی به مخاطب هدف خود خدمت کنید.

شاید هدف شما از این آگهی، افزایش بازدید از محصول جدیدتان باشد، پس در این مواقع می توانید گزارشی تهیه کنید که به محصولات رقابتی این حوزه اشاره دارد و در مقایسه با سایرین محصول شما را در صدر این جدول قرار می دهد.

به آنچه در عنوان مطرح شده، پایبند باشید

پس از اینکه پیش نویس آگهی آماده شد، قبل از ادامه مراحل، یکبار متن خود را بخوانید و به این پرسش پاسخ دهید: آیا متن شما آنچه را که در عنوان مقاله مطرح کرده اید، نشان می دهد و با عنوانتان مطابقت دارد؟

به عنوان مثال اگر عنوان پست شما نکاتی درباره تیم بازاریابی است اما شما صرفا در متن از آژانس بازاریابی خود تعریف می کنید، پست شما بیشتر شبیه به صفحه توضیح خدمت و محصول به نظر می رسد.

پس بسیار مهم است که اطلاعات موجود در مقاله خود را با عنوان آن هماهنگ کنید تا خوانندگان بدانند که وقتی عنوان آگهی شما را می خوانند در چه زمینه ای اطلاعات به دست خواهند آورد. علاوه بر این، به دلیل تبلیغات کاذب اعتبار خود را از دست نخواهید داد و می توانید مطمئن باشید که در حال خدمت به مخاطبان خود هستید.

در رپورتاژ آگهی راه حلی برای مشتری مطرح کنید

خدمت به مخاطبان باید از اولویت های اصلی رپورتاژ آگهی باشد. درست است که هدف نهایی استفاده از این روش تبلیغی، در حقیقت کمک به شرکت و تبلیغات است ولی باید بدانیم که در نهایت، ارائه راه حل به مخاطبان، مشتریان بیشتری را برای شما جذب می کند. پس مفید بودن مطالب برای مخاطبان بسیار با اهمیت است.

از صحبت در مورد شرکتتان پرهیز کنید

این یک قانون مهم است که این نوع آگهی، به شکل یک تبلیغات مفصل و طویل نیست پس باید مراقب بود که از این فرصت به خوبی استفاده کنیم و اصلا در مورد شرکت خودمان صحبت نکنیم. این نکته باید در مورد تمامی انواع رپورتاژ آگهی رعایت شود.

به همین ترتیب اگر در حال نوشتن یک راهنما هستید، وقتی شرکت خود را به عنوان منبع در نظر می گیرید حتما گزینه های دیگر را نیز مطرح کنید. برای اینکه به خوانندگان ارزش افزوده ای اضافه کنید، دانش خود را در این صنعت با آنان در میان بگذارید و همچنین نام سایر برندهای مطرح را نیز ذکر کنید.

مخاطبان خود را با بیان مطالب استثنایی و جذاب خوشحال کنید

فرصت خوبی است تا اکنون که در حال نوشتن یک رپورتاژ آگهی هستید، سعی کنید از روش های جدید برای رضایت مخاطبان و مشتریان خود بهره بگیرید. مثلا به جای استفاده از عکس از انیمیشن های زیبا استفاده کنید یا به جای متن از ایموجی ها یا سایر سبک ها استفاده نمایید و همیشه این موضوع را در نظر داشته باشید که مخاطب یا خواننده باید مشتاق و علاقمند باشد تا مطلب ما را بخواند، پس متن و آگهی ما باید برای مخاطب جذاب و سرگرم کننده نیز باشد.

[ad_2]