[ad_1]
نام گذاری برند یا محصول شاید کار آسانی به نظر بیاید ولی در عمل اینگونه نیست. همه ی ما در زندگی روزمره برای هر آنچه که برایمان اهمیت داشته باشد اسم انتخاب می کنیم، این انتخاب نام تنها به فرزندانمان محدود نمی شود و می تواند برای یک حیوان خانگی باشد تا یک گلدان و یا حتی یک ترکیب عجیب خوراکی!
با این توضیحات “نام گذاری برند” یا محصول جدید نباید چندان دشوار به نظر برسد، درست است؟ اما متاسفانه، تجربه نشان داده که تعداد کمی از برندها در نام گذاری برند و برندسازی موفق عمل کرده اند و با رعایت اصول نام گذاری برند از عهده ی انتخاب یک نام مناسب برای برندشان برآمده اند.
به عنوان یکی از مهم ترین قوانین نام گذاری برند به خاطر داشته باشید که یک نام خوب برای برند و محصول باید به یاد ماندنی باشد و از استراتژی اصلی شرکت حمایت و پشتیبانی کند. همچنین باید توسط تمام سازمان مورد پذیرش قرار گیرد و این همان مرحله ای است که بیشتر تلاش های نام گذاری داخلی قبل از آنکه به صورت جدی آغاز شوند، خنثی می شوند. در یک کلام شما باید بتوانید اعضای تیمتان و سهامداران را در مورد روش نام گذاری برند قانع و از نام انتخابی خود دفاع کنید.
انتخاب نام برند تجاری یا نامگذاری برند یک هنر است، البته منظور ما روش نامگذاری برخی از برندها که بدون هیچگونه برنامه استراتژیک صورت می گیرد، نیست. بدون رعایت اصول نام گذاری برند، همه می توانند به سرعت و بی هیچ هزینه ای اسمی انتخاب کنند، که البته این روش هم عموما به جنگی تمام عیار میان سهامداران می انجامد، که بر سر علایق شخصی خود برای “نامگذاری برند” پافشاری می کنند.
آنچه گفته شد به این معنی نیست که شما حتماً باید پروژه انتخاب اسم برند خود را به دست متخصصان و کارشناسان برندینگ بسپارید و فرآیند نامگذاری برند را برونسپاری کنید. اگر مسیر درست برای انتخاب نام برند و تکنیک های نام گذاری برند را فرابگیرید، به راحتی می توانید نام های پیشنهادی را برای انتخاب نهایی به هیت مدیره و یا سهامداران ارایه دهید و به راحتی از نام های پیشنهادی خود با تکیه بر دانش نام گذاری برند دفاع کنید.
کل فرآیند Brand Naming از یک کارگاه خوب نام گذاری شروع می شود که در این مقاله با جزییات کامل به آن خواهیم پرداخت. شما در این کارگاه به کمک سایر افراد تعداد زیادی ایده خلاقانه برای نام گذاری برند به دست می آورید.
اگر به دنبال ایده های بیشتر برای یافتن اسم برند در این مرحله هستید پیشنهاد می کنیم که مقاله ” 7 نکته برای انتخاب نام برند که جذاب و متفاوت باشد” را مطالعه نمایید.
پس از جمع آوری لیست گزینه های نام برند باید به سراغ سایر مراحل نامگذاری برند بروید که در مقاله “راهنمای انتخاب اسم برند (انتخاب نام تجاری) از صفر تا صد” به آن اشاره شده است.
در نهایت با مطالعه “راهنمای انتخاب نام برند برای کسب وکارها “ می توانید به صورت گام به گام فرایند نام گذاری برند را به شکل عملی پیاده سازی کنید.
درگام اول تیم بازاریابی شما می تواند یک کارگاه نام گذاری برند برگزار کند تا :
- کارمندان شرکت یا اعضای تیم را با خود در انتخاب نام تجاری برند همراه و همسو نماید.
- بتواند از نتایج حاصل از کارگاه در مراحل اصلی نام گذاری برند استفاده کند.
اگر با قوانین نام گذاری برند آشنا هستید این کارگاه در یافتن گزینه های مختلف اسم برند کمک قابل توجهی به شما خواهد کرد. در صورتی که با قوانین و اصول نام گذاری برند به شکل عملی آشنا نیستید، به شما توصیه می کنیم که پس از خواندن این مقاله از بسته آموزشی “راهنمای انتخاب نام برند برای کسب وکارها” استفاده کنید تا بتوانید یک نام عالی و متناسب با استراتژی های برندتان انتخاب نمایید.
در ادامه ده گام اصلی برای راه اندازی یک کارگاه نامگذاری برند موثر و تقریبا بی دردسر را مرور خواهیم کرد.
تمام افراد تیم نام گذاری برند را در دورهم جمع کنید
تنها به دعوت اعضای گروه بازاریابی اکتفا نکنید. مشارکت دادن افراد از بخش های مختلف سازمان، در کارگاه انتخاب نام تجاری، کار ارزشمندی است. هدف از برگزاری این کارگاه آن است که تا جایی که امکان دارد اطلاعات و ایده های خلاقانه تر و بیشتری جمع آوری کنید؛ بنابراین وجود دیدگاه های جدید در کارگاه نامگذاری برند امری حیاتی است. به علاوه یک رویکرد جامع نسبت به انتخاب نام تجاری باعث توافق افراد شده و سازگاری آنان را در آینده برای پذیرش نام پیشنهادی آسان تر مینماید.
نام گذاری برند (برندسازی) را با طوفان فکری (Brainstorming) شروع کنید
پس از توضیح در مورد چرایی برگزاری این کارگاه، اقدام به بیان مجموعه ای از نام ها کنید. این نام ها میتوانند شامل اسم های محبوب فعلی و مد روز، اسم های تاریخی، و آن اسم های منحصر به فردی که مردم به طور ویژه برای اتفاقات خاص در ذهنشان مخفی کرده اند، باشند. کافیست ایده های مختلف برای انتخاب یک نام برند جذاب و متفاوت را بشناسید، آنگاه با کوهی از ایده های متفاوت برای اسم برند مواجه خواهید شد. در یک کلام از قید و بند رها شوید تا بتوانید ایده های جدید را ببینید.
مشارکت آزاد را تمرین کنید
با استفاده از تمرین مشارکت آزاد، به شیوه ای متفاوت در مورد محصولات و برند خود فکر کنید. مشارکت آزاد یکی از تکنیک های نام گذاری برند است که به سوالاتی مانند سوالات زیر پاسخ می دهد :
اگر محصول یا شرکت شما یک حیوان بود، چه حیوانی می توانست باشد؟ اگر یک سلاح بود چه طور؟ چه قدرت ابرقهرمانانه ای را دارا بود؟ برند شما چه طعم، نقطه جغرافیایی، شی، رنگ، گروه موسیقی و.. می توانست باشد؟ سناریوهای بی شماری وجود دارند که میتواند به محصول یا برند شما ماهیت جدید ببخشد. به عنوان مثال برند “شیرین عسل” در حوزه محصولات غذایی، “انتشارات پرتقال” در حوزه نشر کتاب کودک و نوجوان و برند “زرافه” در حوزه تولید بازی از این تکنیک استفاده کرده اند
شاید این کار به نظر احمقانه برسد، ولی از همین یک تکنیک نامگذاری می توان فهمید که نام گذاری برند و فعالیت های برندینگ شبیه مراجعه به دندانپزشک و دریافت یک نسخه نیست، بلکه فرایندی خلاقانه ولی با اصولی مشخص است.
خط خطی کردن را تمرین کنید
حروفی را که دوست دارید، انتخاب کنید و از سایرین بخواهید حرف های مختلف را با آن ترکیب کنند تا به یک نام مناسب برسند. هدف آن است که از ترکیب این حروف، اسمی زیبا که حروف مورد نظر شما را نیز داشته باشد، بیابید. شما می توانید این تکنیک نام گذاری را با یک حرف مثل “شین” شروع کنید، و آن را در ابتدا، وسط یا در انتهای سایرحروف قرار دهید. این روش نامگذاری برند، شما را به نام هایی جالب برای برندسازی می رساند. به عنوان مثال در انتخاب نام برند “جاباما” تلاش برای استفاده از کلیدواژه “جا” با توجه به نوع فعالیت این برند دیده می شود. یا در مثالی دیگر برند “نارتیتی” (به معنای شکوفه انار) با تاکید به استفاده از واژه “نار” به دلیل باغ انار موجود دراین اقابتگاه بومگردی به این نام خلاقانه دست یافته است.
یافتن اسامی هنری و پرفروش را تمرین کنید
در دیگر روش نام گذاری برند با الهام گرفتن از کاری که سینماگران یا نویسندگان انجام می دهند، باید بتوانید کل داستان محصولتان را با یک نام جذاب و پرمخاطب معرفی کنید. به گونه ای عمل کنید که به مخاطبان خود بقبولانید قراراست یک کار خارق العاده تماشا کنند، و یا اینکه با یک کتاب جذاب روبرو هستند. تصور کنید محصول و برند شما یک فیلم یا کتاب است، در این صورت پوستر این فیلم یا جلد این کتاب چه شکلی بود؟
نام گذاری برند با استفاده از فرهنگنامه را تمرین کنید
از صفحات لغت نامه ها یا فرهنگ نامه هایی که به نحوی مربوط به محصول یا هدف شرکت، جایگاه منحصر به فرد برند در فروش یا شخصیت برند شما می شود، کپی تهیه کنید. سپس از افراد بخواهید که با ترکیب لغات موجود در برگه های کپی و تخیلات خود اسامی ترکیبی و فی البداهه بسازند.امروز این روش انتخاب نام برند تجاری، با توسعه نسخه آنلاین این فرهنگ نامه ها مثل لغت نامه دهخدا یا فرهنگ معین کار چندان دشواری نیست.
تکنیک نام گذاری برند “بازی بر اساس قوانین“ را تمرین کنید.
از افراد حاضر در کارگاه بخواهید که یک کنفرانس خبری غیرواقعی در مورد محصول یا برند برگزار کنند. یا می توانید تیم های دو نفره تشکیل دهید تا یکی از افراد نقش مهمان برنامه تلویزیونی و دیگری نقش میزبان آن را بازی کند. سپس از آنها بخواهید که در مورد محاسن محصول یا برند و تغییراتی که در زندگی افراد ایجاد کرده، صحبت کنند.
برند را مزه، لمس و بو کنید
اگر در حال نام گذاری محصولی هستید که حاضرین در کارگاه می توانند در طول جلسه آن را امتحان کنند یا از آن استفاده کنند، تمام تلاشتان را بکنید که این اتفاق در کارگاه بیافتد و افراد با محصول تعامل برقرار کنند. یکی از اصول نامگذاری برند تطابق نام برند با احساسی است که در مخاطب ایجاد می کند! به عنوان مثال برند کیفان که در زمینه سرگرمی و بازی های رومیزی فعال است از دو واژه “کیف” و “فان (Fun)” برای نشان دادن حس و حال محصولات خود استفاده کرده است.
سریع یک ” نام ” انتخاب کنید
حتی بهترین جلسات نامگذاری برند هم بعضی از مواقع به بن بست می رسند. اگر سر جلسه انتخاب اسم تجاری احساس کندی و کسالت کردید، همه را بلند کنید و یک توپ بیاورید. توپ را پرتاب کنید، هر کسی که توپ را گرفت باید خیلی سریع و قبل از آنکه توپ را به سمت کس دیگری پرتاب کند، یک اسم بگوید. گاهی اوقات بهترین اسامی از میان نام هایی انتخاب می شوند که به شکل ناخودآگاه و به سرعت به ذهن می رسند.
یک فهرست خلاصه از اسامی انتخابی هر فرد تهیه کنید
در پایان جلسه از تمامی افراد حاضر در جلسه بخواهید که 5 نام برتر خود را روی صفحه کاغذ پیش روی خود بنویسند. انجام این کار به شکل انفرادی ضروری است تا از تاثیر افراد بر روی نظرات یکدیگر و یا گروه اندیشی احتمالی، جلوگیری شود. اگر تعداد محدودی اسم وجود داشته باشد که حداقل دو یا سه نفر به آن رای داده باشند، میتواند نشانه ی خوبی باشد. نام های انتخاب شده را در برگه ای جدایی بنویسید تا همه بتوانند آنها را ببینند.
در انتهای یک کارگاه نام گذاری خوب، شما ضرورتاً به پاسخ و انتخاب یک نام مناسب نخواهید رسید. در واقع، شما احتمالاً مجموعه ای از واژه های عجیب، بامزه و هیجان انگیز را به عنوان حاصل کارگاه جمع کرده اید، اما در مقابل همکاران شما در مورد فرآیند نام گذاری مشتاق تر و همراه تر شده و آن را جدی تر گرفته اند. در نهایت توجه داشته باشید که برگزاری کارگاه نامگذاری برند تنها یکی از مراحل انتخاب نام برند است و پس از این مرحله پیشنهاد می کنیم مقاله راهنمای انتخاب اسم برند (انتخاب نام تجاری) از صفر تا صد را مطالعه نمایید تا با سایر مراحل انتخاب نام تجاری بیشتر آشنا شوید.
تا به اینجا سعی کردیم تا با یک نگاه کلی به چگونگی برپایی کارگاه نام گذاری برند، شما را با شیوه ها و تکنیک های رایج نامگذاری برند بیشتر آشنا کنیم. حال پس از برگزاری کارگاه انتخاب نام برند و استفاده از نظر سایر افراد تیم در نامگذاری برند، وقت آن رسیده است که با جزییات بیشتر و بر اساس استراتژی نام گذاری، مجموعه ای از نام های مناسب برند را انتخاب کنید.
اما مهم ترین بخش در انتخاب نام برند مطالعه “راهنمای انتخاب نام برند برای کسب وکارها “ خواهد بود. پیشنهاد می کنیم که این راهنما را حتما مطالعه کنید، زیرا پس از استفاده از آن مطمئناً به چندگزینه عالی برای انتخاب نهایی نام برند خود دست خواهید یافت.
[ad_2]