“اهداف”

انتشار اطلاعات:

سایت، محل مناسبی برای ارایه اطلاعات دقیق در مورد کالاها یا خدمات یک شرکت است.

ایجاد آگهی:

تبلیغات در اینترنت می تواند برای افزایش آگاهی از یک سازمان به طور کلی و کالاها و خدمات خاص آن سازمان، مفید باشد.

به دست آوردن اطلاعات تحقیقی:

بازاریابان از شبکه اینترنت برای به دست آوردن اطلاعات و مشخصات مخاطبان خود استفاده می کنند. مثلا یک شرکت هواپیمایی از اینترنت برای مصاحبه با مسافران همیشگی خود جهت تعیین اولویت ها، سلیقه خرید و سایر اطلاعات مربوط به آن استفاده می کند.

ایجاد وجهه یا تصویر ذهنی:

سایت ممکن است برای نشان دادن و ایجاد وجهه های سازمان یا شرکت طراحی شده باشد.

تحریک به خرید:

برخی سایت ها در اینترنت برای تحریک خرید محصولاتشان از تکنیک هایی مانند تخفیف های الکترونیکی استفاده می کنند.

“مزایا”

بازار هدف:

یکی از مزایای اصلی اینترنت، توانایی هدف قرار دادن گروه های بسیار مشخصی از افراد با حداقل اتلاف پوششی شبکه است.

طراحی پیام:

در نتیجه هدف قرار دادن دقیق و معین مخاطبان، پیام ها را می توان برای جذب نیازها و خواسته های مشخص مخاطبان مورد نظر طراحی کرد.

تعامل:

ماهیت تعاملی اینترنت، باعث درگیری بیشتر مشتری می شود.

دسترسی به اطلاعات:

وقتی کاربران رایانه از یک سایت بازدید می کنند، می توانند اطلاعات فراوانی نسبت به مشخصات محصول، اطلاعات خرید و غیره به دست آورند. همچنین می توان اطلاعات جدید را فورا در اختیار مخاطبان قرار داد.

قابلیت فروش:

چون اینترنت یک رسانه پاسخ مستقیم است، قابلیت فروش در آن بسیار بالاست.

خلاقیت:

طراحی مناسب یک سایت می تواند باعث جلب توجه مخاطبان و ایجاد علاقه نسبت به شرکت و محصولات آن شود.

توان بالقوه بازار:

با افزایش دانش و فرهنگ استفاده از کامپیوتر و اینترنت و افزایش آگاهی و علاقه نسبت به خرید، فروش و بررسی کالاها و خدمات، توان بالقوه بازار نیز افزایش پیدا می کند.

 

برخی از فواید استفاده از تبلیغات اینترنتی برای شرکت ها

۱. سرعت بالا در طراحی و اجرا
۲. هزینه بسیار کمتر نسبت به تبلیغات تلوزیونی، تابلویی و غیره
۳. حذف یا به حداقل رسیدن هزینه های چاپ و کاتالوگ و غیره
۴. نیاز به کامندان کمتر در بخش تبلیغات
۵. کاهش فضای مورد نیاز کاری در بخش تبلیغات
۶. پوشش تبلیغاتی وسیع تر و رو به رشد
۷. کاهش یا حذف بسیاری از هزینه های پستی شرکت
۸. تعاملی و یا دو طرفه بودن تبلیغات اینترنتی
۹. توانایی استفاده از هرگونه محتوا مانند ویدیو و عکس در تبلیغات اینترنتی
۱۰. توانایی ارایه حجم بالایی از اطلاعات به مشتریان با هزینه بسیار کمتر

 

برخی از فواید استفاده از اینترنت برای مشتریان در فرایند خرید

۱. سهولت در خرید
۲. صرفه جویی زمانی
۳. توانایی مقایسه طیف گسترده ای از محصولات مشابه از لحاظ قیمت، مشخصه های فنی، شکل ظاهر و …
۴. توانایی تحقیق و کسب اطلاعات بسیار در زمینه محصولات و تولید کنندگان
۵. هزینه پایین
۶. مطلع شدن از حراج ها و تخفیفات و بهره بردن از آن ها
۷. استفاده از بعضی از امتیازاتی که فروشندگان در فروش های الکترونیکی خود به خریداران ارایه می دهند