آقای ایتن زاکرمن بعد از تقریبا ۲۰ سال از اختراع پاپ آپ، عذر خواهی کرد، او می‌گوید فکر نمی‌کرده که روزی اختراعش باعث اذیت کاربران اینترنت شود. بهر حال زمانی که آقای ایتن زاکرمن کد پاپ آپ را برای اولین بار نوشت، دنیای مجازی اینقدر همه گیر و شلوغ نبود. همچنین ایشان ابراز کردند که نیت اولیه خیر بود. در آن سال‌ها پاپ آپ یک ویژگی خوب داشت و آن هم این بود که تبلیغات را از فضای سایت اصلی جدا می‌کرد و اگر کاربر علاقه‌ای به دیدن آنها نداشت می توانست پنجره را ببندد.

ولی بعد‌ها زمینه رقابت برای همه کسب و کار‌ها در اینترنت فراهم شد و این شد که برای مثال گاهی به یک سایت مراجعه می کنید که یک موزیک دانلود کنید و به محض ورود با انواع و اقسام پاپ آپ ‌های تبلیغاتی مواجه می شوید. بر اساس تجربه کاربران می‌توانیم بگوییم که هر وقت وارد چنین سایت هایی بشوید خیلی سریع تمام پاپ‌آپ‌ها و سایت اصلی را می‌بندید و اصلا این روش از تبلیغ و آگهی تاثیر گذار نیست.

ولی یک لحظه صبر کنید درست است که استفاده از پاپ آپ‌های تبلیغاتی باعث شد که کاربران اینترنت کلافه شوند ولی مانند هر عنصر تبلیغاتی دیگر شاید با استفاده به جا از پاپ‌آپ‌ها بتوانید نرخ تبدیل سایت را بالا ببرید. با این مطلب همراه باشید به قواعد استفاده از پاپ آپ در طراحی سایت بپردازیم.

پاپ آپ چیست؟

سال‌ها پیش، pop up به عنوان یک عنصر کاربردی در نمایش محتوا، راه خود را در طراحی سایت باز کرد. هدفی که پنجره‌های پاپ آپ داشتند این بود که بتوانند محتوای مهم و مورد نیاز کاربر را بدون تغییر در ساختار کلی وب‌سایت به نمایش بگذارند.

پس از مدتی، بسیاری از سایت ها از این ویژگی خوب، سوءاستفاده کردند و وجهۀ تبلیغاتی به آن دادند. وقتی همه جای اینترنت مملو از پاپ‌آپ‌های تبلیغاتی شد، این شرکت گوگل بود که مانند همیشه به نجات کاربران آمد.

طبق قوانین جدید گوگل، سایت‌هایی که تبلیغات زیادی در سایت خود دارند، با کاهش رتبه در صفحه نتایج گوگل مواجه می‌شوند. مشکل اصلی اما جایی بود که در آن زمان قوانین شفافی برای یک پاپ آپ مورد قبول گوگل و کاربران وجود نداشت.

پاپ آپ یک قطعه کد جاوا اسکریپت است به کمک این کد می‌توانید مشخص کنید که مثلا اگر کاربر در سایت کلیکی انجام داد، صفحهpop up ظاهر شود. حتما انواع آن را در سایت‌ها دیده اید که برای آگهی های تبلیغاتی و یا اعلام تخفیف‌های ویژه نمایش داده می‌شوند.

 به طور کلی پاپ آپ ها به سه دسته تقسیم می شوند که نحوه نمایش آن ها در صفحات وب متفاوت می باشد:

Modal این مدل از پاپ آپ ها به هنگام ورود شما بر روی صفحه ظاهر می شود و محتوای سایت را می‌پوشاند.

Notification Bar این مدل مانند نوتفیکیشن‌ها فقط در بالای صفحه ظاهر می‌شوند.

Interstitial این نوع از پاپ ها هم به هنگام ورود بر روی صفحه وبسایت ظاهر می شوند و تمام صفحه را می پوشاند به طوری که دیگر محتوای سایت قابل دیدن نیستند.

استفاده مثبت از پاپ‌‌ آپ‌‌ها

انواع پاپ آپ ها

اما موضوعی که قابل ذکر است این می باشد که پاپ آپ ها به طوری کلی هم بد و آزار دهنده نیستند و به محتوایی که آن ها نمایش می دهد هم بستگی دارد اگر پاپ آپی که بر روی صفحه شما نمایش داده می شود با محتوای وبسایت یکسان باشد و یا شما را عضو خبرنامه آن سایت کند و یا تخفیف قابل توجهی را به شما اطلاع دهد می تواند بسیار خوب و هیجان انگیز باشد اگر شما هم قصد دارید از پاپ آپ در سایت خود استفاده کنید این ۸ نکته را رعایت کنید:

مزاحم نباشید

پاپ آپ وبسایت شما نباید در هنگام ورود کاربر به سایت شما ظاهر شود چون این موضوع باعث مزاحمت و آزار مراجعه کنندگان می شود سعی کنید همیشه پاپ های شما در پایان بازدید کاربر و یا ۵ ثانیه بعد از ورود کاربر ظاهر شود.

زیبا ظاهر شوید

چشم انسان همیشه به زیبایی ها و افکت های تصویری واکنش نشان می دهد و احساس خوبی را برای آن ایجاد می کند سعی کنید پاپ آپی که برای وبسایت خودتان در نظر دارید مینیمال و زیبا باشد .

جلب توجه کنید

همانطور که در بالا هم برای شما گفتیم سعی کنید که برای پاپ آپ های خود موضوعی را در نظر بگیرید که کاربر با دیدن آن خوشحال شوند و احساس مزاحمت نکند تحقیقات نشان داده است که پاپ آپ ها می توانند ۳ تا ۹ درصد نرخ تبدیل مشتری را افزایش دهند.

در اختیار باشید

همیشه بستن پاپ آپ ها را به دلخواه کاربر بگذارید و از پاپ آپ های ثانیه ای استفاده نکنید چرا که این کار ۱۰۰% باعث آزار کاربر می شود و به میل او نخواهد بود.

استفاده از استیکی بار

برای اطلاع از تخفیف ها و پیشنهاد های ویژه از sticky bar ها استفاده کنید چون این کار جلب نوجه بیشتری را همراه خود دارد.

ریسپانسیو

پاپ آپ های خود را ریسپانسیو طراحی کنید چون پاپ آپ های که باعث بهم ریختگی سایت شما می شود اصلا چیز خوشایند و جالبی برای کاربر نیست.

به نظر کاربر توجه کنید

اگر پاپ آپ های شما در اولین نمایش خود توسط کاربر بسته شد دیگر آن پاپ آپ را در مراجعات بعدی و یا صفحات دیگر نمایش ندهید.

دسته بندی داشته باشید

برای پاپ های خود دسته بندی داشته باشید یعنی اگر پاپ آپ شما آنقدر مهم است که کاربر باید از آن مطلع شود آن را در مرکز صفحه نمایش دهید ولی اگر مطلب پاپ آپی که می خواهید نمایش دهید آن قدر هم مهم نیست آن را در گوشه صفخه بیاورید.

 

تهیه و تدوین :

تیم کوشا مارکتینگ